האם באמת הרמב"ם התיר להכות אישה?
בס"ד
תשובה: שלום אורי, אתרי עוכרי ישראל מסלפים ומביאים חצאי משפטים המוציאים מהקשרם את האמת הנכונה.
כל גדולי עולם בכול הדורות אסרו הרמת יד על אישה עד כדי כך שהגדיל עשו המהר"ם מרוטנבורג שכתב בתשובותיו (סימן פא') שצריך להכות ואף לקצוץ ידו של גבר שמכה את אשתו ואלו ציטוט דבריו:
"כי כן נראה לי כל בן ברית חייב לכבד את אשתו יותר מגופו... מקובלני שיש יותר להחמיר בו מבמכה את חברו, דבחברו אינו חייב בכבודו, ובאשתו חייב בכבודה, ודרך הגויים בכך, אבל חלילה וחלילה לשים בן ברית (יהודי) מעשית כזאת. והעושה יש להחרימו ולנדותו ולהלקותו ולענשו בכל מיני רידוי, ואף לקוץ ידו, אם רגילה בכך".
עוד נוראות רבות נכתב על המכה את אשתו בספרות חז"ל ואכמ"ל.
לגבי הכתוב ברמב"ם, אמת שכך הדבר. אך בוא ונראה לימוד פשוט וקצת שימת לב לדבריו הקדושים ונראה כמה מסיתים עוכרי ישראל אלו, את האמת מדבריו.
הרמב"ם כתב: "כל אשה שתמנע מלעשות מלאכה מן המלאכות שהיא חייבת לעשותן, כופין אותה ועושה אפילו בשוט..."
הרמב"ם כותב "כופין אותה" ולא כתב כופה אותה! כלומר רק בית דין, אחר משפט צדק ובירור האמת לפרטי פרטים, יכול להלקות את האישה, ואין שום רשות לבעל להרים ידו על אשתו!
בנוסף כתוב שגם הגבר שאינו ממלא את חובותיו כלפי אשתו כופין אותו ומלקין אותו. כלומר, ישמע קשה כמה שישמע, אך חוסר שוויון וודאי שאין כאן! אפליה לנשות ישראל וודאי ובודאי שאין כאן! שהרי גם הגבר לוקה בדיוק באותה המידה על חוסר קיום מטלותיו.
הלכה למעשה כבר העירו גדולי דור רבים על הרמב"ם שדבר זה היה נהוג רק בדורו (כ-850 שנה) ובראשם הראב"ד שהתקשה להבין את דברי הרמב"ם וכתב: " מעולם לא שמעתי יסור שוטים לנשים..." יוצא שלעולם לא נפסק להלכה כדבר הזה, ולא נהגו כך בתפוצות ישראל.
בכדי לדעת את הלך רוחו של אדם בכלל, ושל חכמי ישראל בפרט. צריך לעיין בכול כתביהם, ולקבל רושם מקיף על דעותיהם והשקפותיהם. בוא נעיין במעט מדברי הרמב"ם, ונגלה את השקפתו בקשר לנשות ישראל, ונחליט ביחד האם באמת מפלה הוא אותם לרעה.
כתב הרמב"ם בהלכות אישות פרק טו' הלכה יז'- כ: " וחובה על כל איש לקנות לאשתו... וכן צוו חכמים שיהיה אדם מכבד את אשתו יתר מגופו ואוהבה כגופו, ואם יש לו ממון מרבה בטובתה כפי הממון, ולא יטיל עליה אימה יתירה ויהיה דיבורו עמה בנחת ולא יהיה עצב ולא רוגז "
עוד פסק הרמב"ם להלכה בהלכות אישות פרק יד', י': "אם אמרה, מאסתיהו... כופין אותו להוציא לשעתו, לפי שאינה בשביה ...". הרמב"ם פוסק מפורשות שאישה אינה שבויה ויש לה זכויות רבות בבית ויכולה אף להחליט להתגרש מבעלה. במקרה שיסרב לגרשה ילקו אותו בית דין עד שיאמר רוצה אני (בדורנו אין עונש מלקות ולכן ישנם את כל סרבני הגט, דבר אשר היה נפתר אילולי היו בית דין).
שאלה נשאלת, מדוע עוכרי ישראל אלו באתריהם המבאישים לא מביאים כתובים אלו וטוענים לאפליה גברית, שהרי רק בגלל רצונה של האישה להתגרש מקבל הגבר מלקות?
סיבתם היא פשוטה, כל חפצם הוא אך ורק להשניא את התורה על עם ישראל. בכדי להשיג מטרה זו הם מסלפים דברים, מביאים חצאי דברים או מסבירים פסוקים באופנים מעוותים. אפליה גברית אינה גורמת לשנאת התורה ואינה מושכת דעת קהל רחבה להבדיל מאפליה נשית. לכן מעלימים הם עיניהם מכך ומביאים חצאי דברים בכדי להסית את עם ישראל.
המלצתי היא לא לעיין באתרים אלו, ובכל שאלה המתעוררת לפנות במיידית לרב שיוציא את האמת לאור.
בהערכה רבה יהודה עובדיה.