מדוע מברכים שלא עשני אישה האין זו השפלה לאישה?
בס"ד
תשובה: בהמשך לנושא כבוד האישה ביהודת שדיברנו נשאלתי שאלה מדוע מברכים שלא עשני אישה האין זו השפלה לאישה?
תשובה: אענה במשל נפלא שראיתי למלך אחד היו שני שרים. שר האוצר שתפקידו היה החשוב ביותר בממלכה אך כיוון שהיה מנהל את ענייני הממון היה נפגש עם המלך פעם בשבוע בלבד. שר שני היה שר הארמון שהוא היה אחראי על נקיון הארמון ותחזוקתו. משרה חשובה אך לא מכובדת כמשרת שאר השרים. בעקבות המלאכה היומיומית של שר הארמון פגישותיו עם המלך היו על בסיס יומי.
כעת נתאר לעצמנו שיום אחד יבוא שר האוצר ויגיד כבוד המלך אני כול כך שמח שלא עשית אותי שר הארמון. הרי דבר זה יתפרש כפגיעה בכבוד המלך שיראה כאילו שר האוצר אינו רוצה להיפגש עם המלך על בסיס יומיומי. כמו שר הארמון. אך אם שר הארמון יבוא ויגיד טוב שלא עשית אותי שר האוצר הרי זה יתפרש כדבר טוב אע"פ שמעלתו של שר האוצר רמה יותר וזאת כיוון שייראה הדבר ששר הארמון רוצה להמשיך להיפגש עם המלך יותר.
כך בעניינינו האישה (שר האוצר במשל) רוחנית ונעלית יותר מהגבר ולכן חייבת היא בפחות מצוות שהרי צריכה היא לתקן פחות ובעקבות כך יוצא שהאישה "נפגשת" עם ה' יתברך פחות מהגבר.
הגבר לעומתה שעליו לתקן הרבה יותר בגלל מעלתו הרוחנית הנחותה יותר "נפגש עם הקב"ה על בסיס רב יותר וזאת כיוון שמצווה לעשות יותר מצוות וללמוד תורה ברגעיו הפנויים וממילא יש לו קשר תדיר עם ה' יתברך.
יוצא שאם האישה תברך שלא עשני גבר ייראה כאילו שמחה היא בפיחות פגישותיה עם ה' יתברך וייראה הדבר כגידוף ולא כברכה וזאת אע"פ שבאמת מעמדה הרוחני מושלם יותר מהגבר. אך הגבר מברך להודות על פגישותיו הרבות עם ה' יתברך בכדי להראות שאין הדבר כנטל עליו ח"ו.
ולכן האישה אומרת ברוך שעשני כרצונו כלומר מברכת על עצם היותה אישה שמובחרת מהגבר אבל הגבר שלא יכול להגיד ברוך שעשני גבר כיוון שמעלתו פחותה יותר ולא ראוי לברך על דבר כזה ולכן מברך רק שלא עשני אישה להגיד שמעלתו היחידה היא שנפגש הוא עם הקב"ה יותר מהאישה מעלה שכל כולה נובעת למעשה מפני פחיתותו ממעלת האישה.
פעמים רבות התקשורת ואינשי דלא מעלי מנסים להסית כנגד התורה בעניין של "הדרת נשים" וכד'. הדברים הם בד"כ מסולפים מייצגים צד אחד והעיקר ליצור שנאה כנגד הדת והשגת רייטינג כזה או אחר.
עצתי היא שתיקחי את כול הדברים הללו בפרופורציות ותבקשי לשמוע גם את הצד השני בכול עניין.
פעמים רבות התקשורת ואינשי דלא מעלי מנסים להסית כנגד התורה בעניין של "הדרת נשים" וכד'. הדברים הם בד"כ מסולפים מייצגים צד אחד והעיקר ליצור שנאה כנגד הדת והשגת רייטינג כזה או אחר. לא במקרה אחת הדמויות שהמקרה שלה פורסם בכול רשתות התקשורת בעניין הדרת נשים התמודדה באחת מתוכניות הריאליטי המצליחות. האין זה מעורר חשד שכול הרוצה מעט פירסום או להיות בתפקיד חשוב תופס על החרדים "טרמפ" כמו שהגמרא כבר אמרה שמי שמציק ליהודים נהיה לראש.
עצתי היא שתיקח את כול הדברים הללו בפרופורציות ותבקש לשמוע גם את הצד השני בכול עניין.
בהערכה יהודה עובדיה