צדיק ורע לו רשע וטוב לו
אם כול מי שהיה עושה עבירה היה נענש וכול מי שהיה עושה טוב היה מקבל שכר מידי, הייתה מתבטלת הבחירה בעולם וממילא היה מתבטל השכר ועונש בעולם.
אסביר בקצרה... אם אדם הניח תפילין רק כי בוודאות ידע שימות אם לא יניחם, וודאי שלא יוכל לבקש על כך שכר. ואם בכול זאת אדם עדיין לא הניח תפילין הרי לא נוכל להענישו כיוון שאדם זה אינו אדם שפוי שהרי אינו מודע לסכנות.
לכן בכדי להעניק שכר לצדיקים נתן הקב"ה חופש בחירה בעולם ודחה את העונש (בד"כ) לזמנים מאוחרים יותר בחייו של האדם ואף לאחר חייו של האדם.
בנוסף סיבה נוספת היא, שהצדיקים הקב"ה מענישם בעולם הזה על עבירותיהם המועטות בכדי שיגיעו לגן עדן זכים וטהורים. ואילו הרשעים מקבלים שכר על מצוותיהם המעטות בעולם הזה בכדי שיוכלו להיענש בלי שמצוותיהם יגנו בעדם.
בברכה יהודה עובדיה